«لچک» اثری متفاوت درباره مشکلات پنج مرد/روایتی دراماتیک از مشکلات یک خانواده
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۴۱۳۰
خبرگزاری میزان- نمایش «لچک» به نویسندگی و کارگردانی «امیر ابراهیم زاده» این شبها در مجموعه نمایشی عمارت روبرو میزبان مخاطبان بوده و تاکنون با وجود فرم و محتوای متفاوت خود با استقبال خوبی روبرو شده است. تاریخ انتشار: 10:47 - 20 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۶۳۵۸
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، نمایش «لچک» به نویسندگی و کارگردانی «امیر ابراهیم زاده» این شبها در مجموعه نمایشی عمارت روبرو میزبان مخاطبان بوده و تاکنون با وجود فرم و محتوای متفاوت خود با استقبال خوبی روبرو شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سپهر طهرانچی، شایان پناهی، زهرا یوسفی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند، در خلاصه داستان نمایشنامه لچک آمده است: پنج مرد در زمان های متفاوت درگیر مسئله ای هستند که برای بیرون رفتن از آن راه حلی ندارند.
بیشتر بخوانید:
نقد نمایش دراماتوژ را اینجا بخوانید.
نمایش «لَچک» با رویکرد خود به جامعه اکنون سعی دارد با پیش آوردن اتفاقها و باورهای درونی و بیرونی شخصیتها جهان اثر را به سوی هدایت کند که بتواند از دغدغه آنها حرف بزند. البته در این راستا جهان متن با حذف مقدمههای معمول و گاهی بیهدف به اصل مطلب اشاره میکند که این تصمیم از جانب نویسنده راهکاری موثر در پیش آوردن اتفاقهای این نمایش در فرمولی مینیمال گونه درست و کارساز به حساب میآید.
زیرا از ابتدا شخصیتها میتوانند با قرار گرفتن در شرایطی مشخص به شرح حال خود نسبت به جهانی که در آن قرار گرفتهاند واکنش نشان داده و عملی را در ازای خواسته جهان متن برونریزی کنند؛ لذا به صورت خودآگاه فضایی دراماتیک در بستر روایت پیش میآید که منطق و تفسیری قابل ارائه را رقم میزند تا اهمیت محتوا در اثر برای مخاطب قابل درک و باور باشد. استفاده از تصاویر پخش شده در عمق صحنه از دیگر اهرمهای روایی است که فضای ذهنی هر شخصیت را بنابر لزوم تفسیرهایی که از خود بیان میکند شرح میدهد تا همخوان بودن کلام و تصویر به شکلی همراستا جهان متن و اثر را پیش برده و شرایط را برای نمایان کردن هدف و اهمیت آن مسجل کند. شاید بتوان گفت که این رویکرد در شیوه اجرایی تمام آن چیزی است که نویسنده و همچنین کارگردان این نمایش به آن نیاز دارند تا مخاطب را به جهان اثر وارد کرده و در تمام لحظات او را در مقام شاهد سیال کنند.
در واقع این عملکرد بیانگر آن است که حس همذاتپنداری با ترکیب باورهای درونی و تخیل شخصیتها این مجال را فراهم میکند تا محتوا که همان حرفهای هر شخصیت است از زاویه درونی وجود به بیرون و در زمانی دیگر از تاثیرات جهان پیرامون به باور و تخیل جهان درونی آنها رفت و آمد کند.
جهان اثر با این دانسته که مرز بین واقعیت و خیال را به تصویر میکشد سعی دارد شخصیتها را بعنوان راوی معرفی کند. زیرا آنها با استفاده از تصویرسازیها میکوشند تا موقعیت مکانی نمایش را به جایی مابین خانهای در واقعیت و مکانی در تخیل تعریف بدهند. استفاده از مولفه مونولوگ یکی از کارسازترین شیوهها برای بیان چنین تصمیمی است.
دلیل این ادعا هم آن است که شخصیتها در این نمایش با نفوذ به باورهای درونی و جاری کردن کلام در ذات اثر مخاطب را ترغیب میکنند تا شرایط و داشتههای آنها را شنیده و با تصویرهایی که میبیند آنها را بشناسد. اصولا درام در این نوع نمایشها که ساختاری از دغدغههای انسانی را مورد توجه قرار داده وابستگی کامل به کاربرد موازی محتوا و فرم دارد که این موضوع در اثر به شکل نمایانی رعایت شده است؛ لذا از این جهت عمل و عکسالعمل شخصیتها در ازای برونریزی درونی و خاطراتی که بیان و تصویر میشود امری لازم تلقی خواهد شد.
موقعیت محور بودن این اثر از نگاه دیگر نمایانگر شرح واگویه شخصیت مردی است که باورهای درونی خود را همراه با تاثیرات جهان پیرامونش در هم آمیخته و دو شخصیت زن و مرد که همراه او در این روایت حضور دارند بعنوان راویهای تخیلش ماجراهایی از زندگی این شخصیت را با رفتارها و واکنشهای خود نسبت به حرفهای او تصویر میکنند.
استفاده همزمان از بدن و بیان جهت شرح واگویهها از جانب شخصیتها این اجازه را به مخاطب میدهد که آنها را با تمام داشتهها و نداشتهها و البته دغدغههایشان مورد تحلیل و بررسی قرار بدهد. محتوای مونولوگهای شخصیت مرد کاملا از دوران معاصر و زمان حال زندگی او نشات میگیرد؛ لذا این بیپیرایه بودن روایت خود به نوعی یکی از جزئیات اثرگذار است که قاعده بیپروایی کلام را تشریح کرده و آن را در ازای شرح آشفتگیهای ذهنی و دغدغههایش نمایان میکند.
در واقع شخصیت مرد اول یا همان شخصیت اصلی اثر نمونه ما به ازایی از فردی در جامعه اکنون است که در وجود خود حرفهای ناگفته و رازهای سر به مُهر دارد که آنها را تلاش دارد با استفاده از موقعیتی برونریزی کند. عنصر ارتباط را میتوان بعنوان قوه محرک این نمایش به شمار آورد، زیرا سبب میشود شخصیتها با وام گرفتن از رویدادهای واقعی و بارگذاری آنها در خیال، جهان اثر را به جایی شبیه یک دادگاه تبدیل کنند که در آن شخصیت مرد لب به اعتراف و اعتراض میگشاید. حال در این راستا طراحی صحنه اثر با استفاده از مولفه نمادگرایی دادههای جهان نمایش را به گونهای تشبیه میکند که در این موضوع نیز مرز بین واقعیت و خیال حالتی عینی به خود میگیرد.
عنصر تجربهگرایی در ساختار کلی نمایش «لَچک» کاربردیترین عنصری است که تمامی جزئیات آن از شخصیتها تا طراحیها و حتی جهان متن را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ بنابراین وجود چنین تمهیدی فضایی را ایجاد میکند تا اوج و فرودهای روایت که در ازای موقعیتهای نمایشی شکل میگیرند از جانب مخاطب این نمایش اثری تجربی و قابل توجه تلقی شود.
حال در این میان میزانسنهای طراحی شده اثر بسیار به جهان متن و البته درک شخصیتها از فضای نمایش وابسته است، زیرا تاثیرات پیش آمده از این طراحی بعنوان راهکاری موثر برای عیان کردن نیاز آنها در جهان اثر قلمداد میشود.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار سینما سینمای ایران اخبار تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۴۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توضیح دانشگاه تهران درباره بهره مندی از ظرفیت شخصیتهای حقوقی
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، متن توضیح روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به این شرح است:
باسمه تعالی
در پی انتشار هدفمند برخی اخبار در خصوص انتصابات صورت گرفته در دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به استحضار عموم دانشگاهیان میرساند که دانشکده علوم خانواده با هدف تأمین نیروی انسانی متخصص در راستای تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و طراحی رشتههای مرتبط به منظور کاهش چالشهای این حوزه و بر اساس اصول حاکم بر قانون اساسی، منویات مقام معظم رهبری و سیاستهای دولت مردمی شکل گرفته است. برای تحقق اهداف مذکور، شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده تشکیل گردیده است که برخی از کارکردهای مورد انتظار این شورا عبارتند از:
• سیاستگذاری و نیازسنجی برای جذب هیأت علمی دانشکده بر اساس سیاستها و استانداردهای دانشگاه تهران؛
• تعیین راهبردها برای متمرکزسازی و ایجاد پایگاه علمی، پژوهشی، تخصصی و همچنین اجرایی در راستای بهبود نقشپذیری خانواده در نظام اجتماعی در قالب نگرش خانواده به مثابه بنیان اجتماع.
• تجمیع میان رشتگیهای موجود در حوزه مطالعات خانواده و رشتههای مشابه
• زیست بومسازی و توسعه چندبعدی فعالیتهای مرتبط با خانواده، زنان و جمعیت
• توسعه مطالعات میان رشتگی با هدف قرار دادن محور سلامت خانواده از منظرهای سلامت اجتماعی، سلامت جسمی، روحی، معنوی و فکری
• طراحی الگوهای علمی و نهادهای پژوهشی برای توسعه و ارتقای شاخصهای رفاه اجتماعی بر پایه و محوریت خانواده
• تقویت مشارکت اجتماعی خانواده محور و زنان در مواردی همچون نوآوری، کارآفرینی، اقتصاد خانواده محور و کارآفرینی مبتنی بر مشارکت خانواده
• طراحی سازوکارها و برنامهها بهمنظور مشارکت فعال و پویا در حوزه مسائل و چالشهای مرتبط با خانواده
• طراحی سازوکارهای عملیاتی بهمنظور پرورش و ارتقای شایستگیهای پژوهشگران کوشا در حوزه خانواده
شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده مرکب از اعضایی با شخصیت حقوقی و حقیقی است که برخی از اعضای حقوقی آن عبارتند از:
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یا نماینده تامالاختیار (خانم دکتر انسیه خزعلی)
دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تامالاختیار (خانم دکتر جمیله علم الهدی)
دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تامالاختیار (خانم دکتر فهیمه فرهمند پور)
مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (خانم دکتر فخرالسادات نصیری)
مشاور امور زنان و خانواده رئیس دانشگاه تهران (خانم دکتر فاطمه یزدیان)
علاوه بر شخصیتهای حقوقی مذکور، برخی شخصیتهای علمی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان و خانواده از دانشگاه تهران و سایر دانشگاههای ایران و جهان نیز عضو حقیقی شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده هستند که توسط رئیس دانشگاه تهران منصوب شده و یا خواهند شد.
همچنین دانشکده علوم خانواده به منظور تحقق مطالبه رئیس محترم دانشگاه تهران جهت ایفای نقش محوری در زمینه فعالیتهای علمی، تحقیقاتی و حل مسائل حوزه زنان و خانواده در کشور، علاوه بر جذب اعضای هیأت علمی جوان، از ظرفیت استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاههای مختلف که دارای تخصصهای مرتبط با رشتهها و گروههای آموزشی این دانشکده هستند، به صورت استاد وابسته بهره خواهد برد.
کد خبر 6095570