Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر امیری کارگردان نمایش «ملاقات مرد دوزخی» در گفتگو با خبرنگارحوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص این نمایش اظهار داشت: نمایش، روایت آدم‌هایی است که علی رغم اعتقاد ظاهری به اسلام و اخلاق، به جنگ با حقیقت دین یعنی اهل بیت علیه اسلام می‌روند و البته واقعه کربلا را از زاویه دید اشقیا روایت می‌کند که در نوع خود یک اتفاق جدید است و این زاویه‌ی دید می‌تواند کمک کند تا به علل ارتکاب کوفیان به بزرگترین جنایت تاریخ بپردازیم البته تلاش شده این نوع روایت به دور از شعارزدگی باشد و در بطن قصه و روابط، علت و معلولی رخداد‌ها بیان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ایده نگارش نمایشنامه را برگرفته از قصه‌ منظوم یکی از شعرای اردبیلی خواند و بیان کرد: شعری را از یک شاعر اردبیلی شنیده بودم، اما برای تبدیل شدن آن به یک متن نمایشی باید اتفاق‌هایی در من می‌افتاد که شاید شش سال طول کشید تا این که سال پیش تصمیم گرفتم نمایشنامه‌ای بنویسم که در آن عاشورا از زاویه دید اشقیاء روایت می‌شود که در نهایت به قصه‌ حاضر رسیدم، همچنین سعی کردم خودم را بعنوان یک شیعه عاشق اهل بیت در موقعیت یک سرباز لشگر عمر بن سعد قرار بدهم و این موضوع یک نوع تازیانه زدن به روان و احساس خودم بود از این رو سعی کردم حتی الامکان راوی قصه را شبیه خودم ترسیم کنم و فکر می‌کنم اتفاق خوبی در متن افتاده است.

امیری تصریح کرد: وقتی که قصه و نمایشنامه‌ای نوشته می‌شود همه چیز در درون من نویسنده «رئال»و بسیار واقع گرایانه است، اما با توجه به فاصله گذاری ها، اشاراتی که با نسل امروز جامعه‌ی اسلامی در متن هست باید کمی در اجرا هم از شیوه‌ رئالیستی فاصله می‌گرفتم، لذا برخی از عناصر مانند طراحی صحنه و میزانسن کمی مینی مال شده و از طرف دیگر با اضافه کردن عناصری از جمله «هم گویی» بازیگران زن و گریم و بازی‌های گاه اغراق آمیز و گاه هجو آمیز دارد هرچند نمایش «ملاقات مرد دوزخی» نه اکسپرسیونیستی است نه مینی مال و نه چیز دیگری بلکه بیشتر تلاشی است برای بهره گرفتن از آنچه در توانم بود.

وی ادامه داد: شخصیت‌های نمایش به درستی ایفای نقش می‌کنند که نمونه‌ بارز آن بازیگر نقش یعقوب است که سعی کرده شخصیتی بی نظیر خلق کند شخصیتی متحیر بین عقل و جنون که هم شوق زندگی دارد و هم به مرگ محکوم است.

امیری با اشاره به نگارش اولیه‌ این متن اظهار داشت: «ملاقات مرد دوزخی» در تاریخ ۱۴ مهر در تماشاخانه‌ استاد مشایخی در قالب نمایشنامه خوانی به روی صحنه رفت، ولی پس از نمایشنامه خوانی متوجه ایرادات محتوایی و شکلی زیادی شدم که یک بار متن بازنویسی شد و پس از انتخاب بازیگران برای اجرای صحنه ای، باز با توجه به اقتضائات اجرا و بازی ها، برخی از زوائد و پرگویی‌ها اصلاح شد تا اینکه به متن و اجرای حاضر برسیم.

وی در پایان در خصوص آثار مذهبی در سال‌های اخیر عنوان کرد، اثر هنری فارغ از موضوعش باید جذابیت داشته باشد در تئاتر هم اگر جذابیت دراماتیک نباشد هیچ عنصر دیگری چه احساسات مذهبی و چه عناصر دیگر نمی‌تواند مزیتی محسوب شود. متاسفانه در ده سال گذشته تئاتر مذهبی ذائقه‌  مخاطب را از هر گونه خلاقیتی بی نیاز کرده است و‌ این امر باعث شده دودش به چشم هنر مذهبی و دینی برود و در نهایت به ریزش مخاطب این عرصه منجر می شود در سال‌های اخیر برخی از فعالان این عرصه به جای ایجاد جذابیت‌های هنری در نمایش‌های دارای تم مذهبی به سراغ استفاده از بازیگران چهره و سلبریتی‌ها رفتند که این امر هم کمکی به قضیه نمی‌کند و بی شک در سال‌های آینده این حربه نیز بی تاثیر خواهد شد اما گویا نهاد‌های مسئول در حوزه‌ تئاتر دینی تمایل زیادی به این دسته آثار داشته و بیشتر از این دست آثار ضعیف حمایت می‌کنند.

گفتنی است؛ نمایش «ملاقات مرد دوزخی» به نویسندگی و کارگردانی امیر امیری از ۲ تا ۱۷ آبان هرشب ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه سرو اجرا می‌شود.

در این نمایش گووان مهر اسماعیل‌پور، سید سامان جعفری، پوریا فرجی، محمدرضا عزیزی، مهشاد بهبودی، فریاد جودی، مریم احمدی، سوسن بخشی، پریسا سیاوشی، زهرا بهاری، بهار سیدنا در این تئاتر ایفای نقش می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تئاتر عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۰۶۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.

شاه‌مردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمب‌گذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم می‌خورد.

وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهل‌بیت (ع) هستند.

نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامه‌نویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیاده‌سازی آن معطوف می‌شود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار می‌بندم. عموم این دغدغه‌ها مربوط به حوزه مقاومت و نمایش‌های دینی و آیینی است.

شاه‌مردی با اشاره به سابقه حضورش در دوره‌های قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشه‌ای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایده‌های مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر به‌فرد در این حوزه به رقابت بپردازند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروه‌ها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.

کد خبر 6093289 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • (ویدئو) روایت پردیس پورعابدینی از سکانس خجالت‌آور ملاقات شرعی در گناه فرشته
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت